Såhär i melodifestivaltider så måste man ju gå igenom bidragen inför den stora finalen 12 maj. Nedanstående analys är gjord utifrån musiken. Jag har inte tittat på varesig artist eller framträdande. Så med undantag för Sveriges bidrag vet jag inte hur artisterna ser ut eller beter sig på scen.

Bidragen presenteras i den ordningen de kommer att framföras i semifinalen och därefter de bidrag som i egenskap att tillhöra de stora fyra eller att ha kommit bland de främsta 10 förra året är direktkvalificerade.

Först ut Bulgarien.

En sång om en ung man som sjunger vid vattnet och rider på en ponny. En intressant mix mellan etno och modernt. Sen vet jag inte vilken modern stil av alla technovarianter det är. En låt som förmodligen kommer att spelas en del på hippa klubbar men inte på vanliga danshak. Tara-du-day du-dara dara-du-da kommer inte att bli en fras som fastnar.

Bidrag nummer två är Israel.
En låt som är bättre än vad den förtjänar att vara. Kul rytmer och bra melodi. Tyvärr kommer den kunna användas som propagandasång för Israel. Hade den varit ironisk så hade den kunnat vara kul men jag betvivlar starkt att den är ironisk. Särskilt sista refrängen blir jobbig. Texten i korthet: ”Det finns galna ledare som hotar med att trycka på knappen. Jag vill inte dö. Men fortsätter det att vara läskigt kommer jag att trycka på knappen.” Synd på propagandan på en så musikaliskt vettig låt.

3. Cypern
40-årskris med antingen självmordsplaner eller skilsmässoplaner. En upphottad variant av Marie Lindbergs trying to recall. Har ingen framtid.

4. Vitryssland
Introt hade passat i en Bond-film. Tyvärr fortsätter det rakt in i en sliskig pojkpopballad. Känns som någon form av Idol-deltagare. De vann inte i Sverige. De borde nog inte vunnit i Vitryssland heller. Men låten kommer att spelas på danshak.

5. Island
Den isländska texten är trevligare än den engelska, som inte är en översättning utan en helt ny text. Trevlig powerballad som inte kommer att gå vidare till finalen. Ingen kommer att komma ihåg den om ett halvår.

6. Georgien
En riktigt trevlig låt med kraftigt etnostuk men ur den lugna skalan. Förhoppningsvis blir det lite mer tryck än vad jag har i min inspelning. Det här är en riktigt bra låt. Lite Björk i det hela faktiskt, men utan det elektriska.

7. Montenegro
En låt med tydliga rockinfluenser. Klassisk kärlekslåt som trots gitarrsolo inte kommer att nå särskilt långt. Men rock på serbiska är ju alltid kul.

8. Schweiz
Om man nu vill göra en vampyrlåt till ESC så kan man väl göra det på riktigt och inte i form av en 80-talspoppowerballad. Nog för att scenshowen kan bli kul, men nej, jag yrkar återremiss.

9. Moldavien

En av de bättre låtarna i årets startfält. Förmodligen dock lite för smal för att kunna charma européerna. Lite synd att man blandat in elektroniska ljud i det hela, den hade varit bättre utan. Fighting anywhere we go, To face this cruel world, We gotta just fight forever.

10. Holland
Klassiskt schlager. Kommer att spelas rätt mycket i olika dansmixar. Tyvärr är väl texten också klassiskt schlager och inte direkt djuplodande. Precis som Island är originaltexten mycket bättre än den engelska översättningen som inte har mycket med ursprunget att göra. Kan komma långt.

11. Albanien
Jag förstår inte. Varför har man getter till att lägga stämma? För det låter så. Tråkig upphottad ballad. Och varför sjungar man så mycket om Gud? Eller, de kanske sjunger den på engelska? Textraden ”Hear my plea” är på albanska (i svensk översättning) ”ge mig Gud”. Nej, den här en chans bara om scenkläderna är så bra som låten är dålig.

12. Danmark

Jag har en lätt misstanke om att det här kan vara en drag-låt. Är det så, då har låten kvalitet. Annars är den bara fånig. Tror att den kommer att växa. Helt ok schlager.

13. Kroatien
Nej, det här håller inte. Ska man göra schlager får man hålla sig till schlagerreglerna och inte fåna till det. Det värsta är att den förmodligen kan gå vidare. Gubbpop.

14. Polen
Ja, den här kommer att spelas på danshak. Det gör den inte bra. Visst, kompet i refrängen är kul. Men mer?

15. Serbien
Visst, småtrevlig melodi, men den är så harmlös. ”Men jag kan inte ljuga för Gud, så länge jag ber. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte älskar dig.” Men puttinutt då.

16. Tjeckien
Det här är en riktigt bra låt. Intressant sångröst. Intressant text. Kanske inte den mest spännande melodin men det gör inget. Ser fram mot framträdandet. Kommer dock förmodligen inte att gå vidare. En annorlunda kärleksballad.

17. Portugal
Men hur hurtig får man vara? Hela låten är en enda lång raggningsreplik/tjat om hur bra allt blir om man dansar med henne. ”Dansa med mig, så ger jag dig himlen inom mig. Dansa med mig, så säger jag ja till alla dina önskningar. Dansa med mig, så kommer jag drömma i dina armar. Dansa med mig, så ger jag dig månen, solen och havet.” Sliskigt i överkant.

18. Före detta jugoslaviska republiken Makedonien
Funkar. ”Min värld heter musik. Den har inga religioner eller gränser. Min värld är åtta toner. En balkansk själ.” Kommer inte att slå i väst men väl spelas en hel del på balkan.

19. Norge
Thomas G:son blir inte bättre för att det sjungs med norsk brytning istället för svensk. En variant på Anna Books Samba Sombero. Dansa med mig. Igen. Funkade inte för Portugal. Funkar inte för Norge. Den har dock en tydlig tonartshöjning vilket ger ett plus. Och den kommer få många poäng av Sverige.

20. Malta
Det finns mig veterligen en bra sak från Malta. Det är inte schlager. Det är kinnie. En väldigt god och uppfriskande bitter alkoholfri dryck. En positiv sak med årets bidrag från Malta är att man i bakgrundskompet kan ana de arabiska influenserna på landet. Maltesiskan är ju väldigt influerad av arabiskan. Men låten är inte höjdare, om än en klassisk schlager från medelhavsområdet.

21. Andorra
Katalansk skatepop. Känns väldigt 97. Kan gå hur långt som helst eller försvinna direkt. Förmodligen det sistnämnda. Men låten är inte jättekass. Det är däremot intressant att den får vara med då låten lätt kan tolkas som en kampsång för miljön. Och det är ju politiskt, och politiska låtar får ju inte vara med? Eller? ”We still can act but we don’t react, ‘Cause we only care about what we have”

22. Ungern

Jo, det är en blues. Men varför inte göra en bra blues om man nu ska göra en? Unsubstantial blues. Det är sant. Den har ingen substans.

23. Estland
Jag förstår inte nu heller. De tycker om varandra. De blir kåta (ja, de sjunger det lite snällare). Men varför kallar de det hela för att de är partners in crime? Men låten är helt ok, lite tjatig i längden.

24. Belgien
Ja, vad säger man? Den här låten bygger på framträdandet. Och den blir snabbt väldigt tjatig. What schould I fulling to despair? De lär inte känna kärlekskraften komma deras väg.

25. Slovenien
Börjar tveksamt men kommer igång så småningom. Lagom mix av etno och ballad.

26. Turkiet
Popdänga. Där det enda turkiska ordets uttal har ändrats för att alla fåniga västerlänningar ska kunna uttala det. Nåja. Inte min typ av musik.

27. Österrike
Medryckande. Den här kommer helt klart att spelas en hel del på radio. Skulle nog vilja kalla det en Metallica-låt i Status Quo-tappning. Eller något liknande. Kanske inte Status utan något lite mer modernt men gitarrock iaf.

28. Lettland
Lettland sjunger på italienska. Och det låter som en klassisk italiensk schlager. Skulle lika gärna kunnat vara med på 60-talet eller 80-talet.

Sen då till de till finalen direktkvalificerade bidragen.

1. Bosnien och Herzegovina
Bosnien kommer inte att vara direktkvalificerad igen nästa år. Det är jag övertygad om. Så bra är låten inte.

2. Spanien
Låter spansk. Låter inte dåligt för att vara spansk men Cara mia är bättre. Och den kom inte ens till semifinal i ESC. Finns anledningar till det.

4. Irland
Det låter verkligen traditionellt irländskt. Men jag är osäker på vad som är poängen. Är den för eller mot EU? Det går att tolka på bägge sätten. Jag väljer att tolka den som att EU står för en sabla massa skit, de kommer att hålla på och förstöra ett bra tag men de kommer inte att lyckas. För våren kommer. Har potentiall, men kommer inte bli en av Irlands segersånger.

5. Finland
Förra årets finnar var bättre. Men låten är inte helt fel. Kan mycket väl direktkvalificera sig nästa år. En av Finlands bättre genom tiderna.

9. Litauen
Medelhavsbar för rika engelsmän som vill känna sig lite busiga. På 50-talet. Harmlös.

10. Grekland
Grekpop. Funkar, är en av de moderna inslagen som fått kritik tidigare. Känns som ytterligare en idol-deltagare.

12. Sverige

Förvånansvärt svagt i förhållande till många andra. Är inte säker på att de hade gått vidare till finalen om de inte var direktkvalificerade. Så det beror på hur stor stjärnstatus the Ark har utomlands hur det går.

13. Frankrike
Man kan inte blanda franska och engelska på det sättet. Det blir fel. Men låten har helt klart potential. Och riktigt så romantiskt är inte Frankrike.

15. Ryssland
Säger bara nej. ”So come and check it (Uh), So come and check it (Uh,)So come and check it, My bad ass spinning for you (Ow).” Men jag kan tänka mig att musikvideon kommer att spelas en del.

16. Tyskland
Kanske raka motsatsen till Rysslands låt. Klassisk showlåt. Sticker verkligen ut från övriga startfältet så slutplacering kan verkligen bli både och. Jag tror att jag gillar den.

18. Ukraina
Ukraina kommer inte få många poäng av Ryssland i år. Inte av någon annan heller. Kan säkert bli kul i dansmix men inte på något annat sätt.

19. Förenade kungadömet
Flygplanssånger är överspelade. Det hade englands låt också blivit om kassettbanden fanns kvar. Eller, nu är jag lite elak. Låten är bättre än så men texten är inte direkt bra. Och varför ”flying high in Amsterdam”. Låter inte jättesympatiskt.

20. Rumänien
Här har vi verkligen en potentiell vinnare. Flirtar med flera språk. Dessutom är det en intressant och drivande melodi. Dessutom ett trevligt budskap. Jo, jag gillar den.

23. Armenien
Trevlig ballad. Dock ganska menlös. I mitten av poängstriden.

Sen finns väl risken att jag påverkas av det grafiska och sceniska när det väl gäller på riktigt. Men här var en kort genomgång av bidragen.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer från förr:
Johan Says:

Vad är det du säger! Ukraina kommer att vinna!

carbuncleSays:

Du och jag verkar inte ha riktigt samma åsikter… jag tror att the Ark ligger bra till, med lite (livebands)konkurrens från fransmännen. Min personliga favorit är ändå Polen. Har du märkt vad många fler länder det är som har med elgitarrer i år? Och att flera av dem skickat (ibland sämre, typ Norge som vår Anna Book fast minus dans) liknande bidrag som vi hade som inte vann?

Och till den där Johan: Ukrainas representanter borde skjutas!

Jesper Says

Både Spaniens och Norges bidrag är ju av Thomas G:son som också skrev Anna Books bidrag. Så det är inte så konstigt om de låter likadant.
Polen åker ut i semin. Frankrike hade åkt i semin om de var där.

Leave a Reply

   
Jesper Berglund Suffusion theme by Sayontan Sinha